Strona Główna arrow Logopeda
Logopeda
05.10.2018.
Wady wymowy są jedną z poważniejszych przyczyn niepowodzeń szkolnych, gdyż mają duży wpływ na naukę czytania i pisania. Jak ważna jest profilaktyka zaburzeń mowy oraz możliwe jak najwcześniejsze rozpoczęcie terapii i systematycznych ćwiczeń logopedycznych wie każdy, kto sam zdecydował się na pomoc logopedy w późniejszym wieku, kiedy wada jest już utrwalona i trudna do usunięcia. Uniemożliwia też często spełnienie marzeń np. o karierze aktorskiej czy prawniczej. Zła sytuacja dziecka z wadą wymowy ma miejsce nie tylko w szkole, lecz i poza nią, kiedy wywołuje złość i niechęć osób najbliższych, wyrażającą się często w nieprzyjemnych uwagach: „mów ładnie!”, „nie pieść się”, „mów po polsku” itp. A dziecko, mimo najszczerszych chęci, nie jest w stanie samodzielnie usunąć wady wymowy. W tym może właśnie pomóc logopeda.
Logopeda to, ogólnie mówiąc, specjalista zajmujący się profilaktyką, diagnozowaniem oraz terapią zaburzeń mowy. Główne zadania szkolnego logopedy to:
- przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia mowy uczniów,
- diagnozowanie logopedyczne, 
- organizowanie pomocy logopedycznej,
- prowadzenie terapii logopedycznej,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
Pomoc logopedyczna skierowana jest do wszystkich uczniów Zespołu Szkolno-Wychowawczego w Huszlewie. Obejmuje ona przede wszystkim terapię zaburzeń mowy, ale służy także uczniom mającym trudności w czytaniu czy pisaniu. Taką pomocą objęci są również uczniowie chcący poprawić swoja dykcję czy emisję głosu.
Celem prowadzonych zajęć logopedycznych jest przede wszystkim ustalenie nieprawidłowo realizowanych głosek i kształtowanie prawidłowej wymowy, a także:
- wyrobienie i utrwalenie prawidłowego toru oddechowego;
- usprawnienie motoryki narządów mowy;
- rozwijanie i doskonalenie artykulacji;
- rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej;
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy;
- usprawnienie techniki czytania i pisania;
- wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z zaburzeniami mowy.
Serdecznie zapraszam do współpracy Rodziców - tylko nasze wspólne działania przyniosą wymierne efekty.
 
Godziny pracy logopedy:
1. Środa 9:45 - 13:45
2. Czwartek 9:00 - 13:45
3. Piątek 9:00 - 12:00
 
Wskazówki logopedyczne dla rodziców
1. Poprawne mówienie jest ściśle związane z oddychaniem. Właściwy tor oddechowy to taki, w którym powietrze wciągamy nosem, czubek języka dotyka wałka dziąsłowego, a wydech następuje ustami. Natomiast nieprawidłowe oddychanie występuje wtedy, gdy dziecko oddycha ustami (jest to często przyczyną przeziębień, chorób gardła i krtani czy przerostu trzeciego migdałka). Zwracajmy więc uwagę na sposób oddychania naszych dzieci, a stosując odpowiednie ćwiczenia( także w formie zabawy), uczmy prawidłowego sposobu oddychania.
 
Oto przykładowe ćwiczenia oddechowe:
- gra na flecie lub harmonijce;
- dmuchanie na wiatraczki (który wiatraczek kręci się najdłużej?);
- dmuchanie na kuleczki waty, paski papieru, piórka (długo i delikatnie)
- wąchanie kwiatków;
- unoszenie słomką drobnych przedmiotów np. skrawków papieru;
- nadmuchiwanie baloników;
- dmuchanie baniek mydlanych;
- dmuchanie lub chuchanie na lusterko itp.
Pamiętajmy, by ćwiczenia oddechowe wykonywać w przewietrzonym pomieszczeniu lub na świeżym powietrzu.
 
2. Stały element terapii logopedycznej powinny stanowić również ćwiczenia aparatu artykulacyjnego czyli tzw. ćwiczenia ,,buzi i języka”, które usprawniają mięśnie artykulatorów i przygotowują do prawidłowej wymowy głosek. Najlepiej ćwiczyć 15 minut dziennie, codziennie! Rodzice często pytają mnie jak to zrobić, gdy brakuje na wszystko czasu. Otóż - nie traktujmy tych ćwiczeń jako ,,kary i męczarni” lecz jako zabawy... i to świetnej zabawy!. Ich formę ogranicza tylko nasza wyobraźnia. A jak znaleźć czas? Ćwiczmy wszędzie - przed snem, po wspólnym posiłku, podczas podróży samochodem, w poczekalni u lekarza, w salonie fryzjerskim, a nawet stojąc w sklepowej kolejce.
 
Poniżej podam kilka przykładów takich ćwiczeń, które możemy wykorzystać do wspólnej zabawy z dzieckiem:
a) Ćwiczenia języka
- wysuwanie języka z buzi na brodę, w stronę noska, ucha lewego i prawego- możemy urządzić zawody! (Pamiętajmy, że szczęka dziecka była opuszczona jak najniżej;
- Oblizywanie czubkiem języka warg, od kącika do kącika (naśladujemy kotka, który myje się po wypiciu mleka);
- Wysuwamy ostry język przy szeroko otwartej buzi(sprawdzamy czy pada deszczyk);
- Dotykamy czubkiem języka każdego ząbka(liczymy i czyścimy ząbki);
- Wypychanie językiem policzków (malowanie językiem wnętrza buzi);
- Zwijanie języka w rynienkę lub rurkę (zabawa w robienie języczkowych tuneli);
- Kląskanie czubkiem języka (naśladowanie stukotu kopy końskich - ,, jedzie konik”);
- Wysuwanie języka ostrego i szerokiego na zmianę (język zmieniamy w miecz i tarczę).
b) Ćwiczenia warg
- otwieranie i zamykanie ust (zabawa w otwieranie i zamykanie garażu);
- cmokanie (robienie całusków, naśladowanie rybek);
- ssanie wargi górnej i dolnej (zabawa w wiewiórkę)
- parskanie;
- trzymanie ołówka miedzy nosem a górną wargą.
c) Ćwiczenia podniebienia miękkiego
- chuchanie na dłoń czy lusterko;
- ziewanie;
- pokasływanie i chrząkanie;
- wymawianie głosek k oraz g z samogłoskami: ka, ko, ge, gu (np. zabawa w naśladowanie odgłosów zwierząt: ko ko ko).
d) Ćwiczenia żuchwy
- żucie pokarmu;
- chwytanie dolnym zębami górnej wargi;
- ruch żuchwy do przodu i do tyłu.
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »